Fortsätt till huvudinnehåll

Odlingslådor

Ungefär så här, men lite längre är vad vi har i tankarna.

... och en stig av snygga trampstenar vore inte så dumt.

Jag är så sugen och laddad på att börja odla i lådor. Men det är på tok för tidigt. Våren kom rekordtidigt hit upp så därför vill man liksom tjuvstarta med allt. Men jag har å andra sidan gott om tid att planera vilken slags låda vi ska odla i. Har några gamla pallkragar hemma som jag tänkte ställa två och två, för att få lite höjd. Men nu tror jag det blir att snickra eget. Ja, inte jag kanske utan G. Eller så kanske han lär mig?
Två lådor har vi tänkt börja med. Den ena vill jag ha jordgubbar i och den andra ... tja, vadsomhelst, typ. De ska vara ganska höga, kanske 60 cm och drygt 160 cm långa och 90 breda. Vad tror ni om det? Tips för att odla i lådor mottages tacksamt :)

Sen vore det fint med en stig av trampsten till lådorna, eller hur? De kostar cirka 149 kronor från Hasselfors Garden.

Kommentarer

  1. Här nere på Västkusten har vi precis köpt 2 pallkragar (ordinarie sice = kanske lite låga men vi gör ett försök). Vi har satt jordgubbar, smultron, morötter och gräslök :-)

    Lycka till! Kram L

    SvaraRadera
  2. Hejhej!

    Tack för ditt inlägg, vi får nog också skaffa mer jord och frön och hoppas att vi kan få gräsmattan att repa sig. Lycka till med ert gräs också då! :o)

    Vi fick tre staplar med vardera två pallkragar på plats så sent som igår, jag hade tänkt mig tre på höjden, men vi börjar med två för att inte behöva investera så mycket i jord. Lätt att bygga på på höjden sen om man vill ju. Låter fint med större lådor, vi fick tag på gratis pallkragar och prioriterade bort hemmabyggen till förmån för de andra projekten.

    Så snart vi får ordning på gräsmattan tänker vi oss också exakt likadana trampstenar som på bilden. Tycker de är så himla fina!

    Lycka till med odlandet! :o)

    Kram, Madde

    SvaraRadera
  3. Hej Ante,

    Jättefint hus ni byggt! Ser ut som ni har en enorm trädgård!(avundsjuk!)

    Jag kollade på blocket, Köpte för 50 kr styck begagnade. Dubbla pallkragar räcker!
    Målade dem och plastade insidan, la markduk, vill inte ha in den förhatliga kirskålen (den är i och för sig god i salladen!)

    Sedan hällde jag i 2 kogödsel och 4 plantjord, 50 kg säckar. Det får plats med en säck till om man vill.
    Sedan använde jag ett fint gammalt tvistgummiband i fina färger. Klippte i tre bitar, att trä runt var och ett, som höll täckduken på plats när det var kyligt på nätterna.
    runt kragarna la jag grus som hålls på plats av marksten, för det sägs att mördar sniglarna inte gillar grus!
    men det problemet har väl inte du? kan tänka älgarna är värre! :)

    Lycka till och ha kul!

    Petra

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Vit eller vit? Eller ... vit?

Gudars skymning, här hade vi gått och bestämt oss för en vit färg (Beckers Perfekt utevit) och så kommer en polare (som är målare) och säger att "fönstrena kanske kommer att upplevas väldigt gula när ni målat..." Han tyckte 0502y (tror jag). Surfar på vit fasad på nätet och där är det så många olika åsikter om vas som blir snyggt och inte. 1002y säger en, 0500 en annan och i ett annat forum handlar det om 0502y med och utan S i början. Pust. Nu vet jag inte alls ... Helt förvirrad. Vet att nu när vi målat med bruten grundfärg så ser huset rätt hårt ut. Men målarepolaren menar att den rätta färgen blir mjukare. Måste till en färgbutik i morgon. Igen. Nån med erfarenhet, skriv nåt!!

Bygga säng

 Vi har sålt Miras (nya) säng från Ikea. Det blev så knökfullt i hennes rum och då en kompis byggt en säng till deras dotter tänkte jag att det kanske vi också kan ... med hjälp av dessa expedit möbler. Smart, hyllorna har vi redan och det kommer att bli luftigt och fint i hennes rum. Mer hur ska vi bygga? Ja vi återkommer när vi vet. Men har ni byggt så hör gärna av er och berätta. :-)

November -– en transportsträcka

November är en sån där månad man skulle kunna hoppa över. November är som en lång transportsträcka till december. Som ju är mysig och full med julkänslor. Det bästa med november är att det bara är en månad kvar till december. Typ. Det är inte novembers fel, det finns fler liknande månader. Januari, februari... I dag, den andra november 2015 är det typ 10 grader varmt ute! Det är konstigt. Och man kan tycka att det är väl bra, problemet är att årstiden är inställd på vinter och när det är så här varmt så BLÅSER det som satan. Skallen åker av. Bjussar i alla fall på bilder från december i fjol. Då det var lite snö, kallt så vi fick för ovanlighetens skull SKRIDSKOIS på Falkträsket. Och det var urmysigt. Hoppas på en liknande december, vill åka skrillor igen. Den här bilden är faktiskt från nyårsaftonens förmiddag. Mycket trevligt.